Varje dag gör lärare en rad didaktiska val i sin yrkesutövning. Det kan handla om vilka mål och vilket ämnesinnehåll som väljs för undervisningen. Det kan även handla om hur ett ämnesinnehåll ska gestaltas i en viss undervisningssituation med en specifik elevgrupp. Frågan är mot vilken, eller vilka grundvalar dessa didaktiska val görs? Den övergripande ämnesförståelse som ligger till grund för de didaktiska val som historielärare gör i sin vardag, står därför i fokus i föreliggande studie. Undersökningen bygger på enkäter och intervjuer och kan delas in i två teman: Det första är ämnesbiografiskt och tar fasta på de påverkansfaktorer lärarna anser ha haft betydelse för sin ämnesförståelse ur ett livsberättelseperspektiv. Det andra temat är strukturellt, och där undersöks innehållet i lärarnas aktuella ämnesförståelse. Det görs utifrån de syften lärarna redovisar för sin historieundervisning samt vad de ser som ämnets centrala innehåll, mönster i historien samt bärande begrepp.