Andreas Jacobsson diskuterar filmvåld utifrån ett världsfilmsperspektiv och visar att såväl genre som kulturell förförståelse är av stor vikt för hur fiktionsvåld avkodas. Johan Wijkmark resonerar med utgångspunkt i två populära TV-serier, Dexter och 24, om hur narrativa strategier bidrar till att göra fiktionsvåld av den grövre sorten lättsmält.
Sofia Wijkmark tar fasta på hur John Ajvide Linqvist förvandlar det videovåld som väckte ramaskri i den svenska debatten för tre decennier sedan till konst i romanen Lilla Stjärna.
Erik van Ooijen fokuserar den förnedring som iscensätts i extrem pornografi, bortom gränsen för det uthärdliga.
Magnus Ullén frågar sig vad som egentligen ligger bakom den seglivade myten om snuff-filmer där människor dödas på riktigt enkom i underhållningssyfte. Ett inledande kapitel diskuterar teoretiska perspektiv på fiktionsvåld i relation till censur, medier, och sociala föreställningar om hur fiktionstexter används.