Radio och TV efter monopolet : ett spel om politik, publik och teknik

ISBN: 9789170920653

Utgiven: 2007-10-16

Format: Kartonnage

Språk: Svenska

Genre: Media och kommunikation

 
Efter att TV 3 bröt tv-monopolet på nyårsafton 1987 har hundratals nya kanaler tillkommit och många nya aktörer har gett sig in i den explosivt växande branschen. Men det är tittarna själva som stått för fiolerna. Enligt sammanställningar som presenteras i boken betalar de svenska tv-tittarna idag är 12 miljarder per år i tv-avgifter i form av licenser och betal-tv av olika slag. Det är 5 gånger så mycket som för 20 år sedan. Dessutom beräknas vi i år lägga ner 7 miljarder på ny teknik som till exempel digitalboxar och platt-tv med HD-funktion. Trots att vi betalar så ofantligt mycket mer är tv-tittandet ungefär detsamman som för 20 år sedan. det är bara valmöjligheterna som förändrats då utbudet har ökat så kraftigt. Radio och TV efter monopolet är en samtidshistorisk skildring fylld av dramatik om kampen om mediemakten, pengarna, publiken, och tekniken.