Att värna om miljön, verka för ökad jämställdhet och minskad fattigdom är inte bara en fråga om företags ansvar. Det handlar minst lika mycket om affärsmöjligheter.
I boken Affärsaktivisten beskriver Anna Ryott hur världen är på väg in i en ny era. En era där omtanke om människor och miljö går hand i hand med lönsamhet, där styrelser tar affärsstrategiska beslut utifrån vad som är bra för samhället, miljö och människor och där bolag som gör vad andra bara pratar om värderas högre av analytikerna och av kunderna. En kombination av profit och humanism är möjlig och företagens stora chans. En framtid där mossiga direktörer förvandlas till hippa affärsaktivister.
CSR, Corporate Social Responsibility, är förlegat.
CSP, Corporate Social Profitability, är målet och vägen.
Affärsaktivisten är en guide till den nya tidens lönsamhet. Där hållbarheten tas på allvar och blir en del av företagets DNA väntar stora vinster snabbt. Minskad finansiell risk, lojal personal, nya kunder och ett varumärke med guldkant kommer på köpet.
I boken samtalar Anna Ryott med några av Sveriges stora näringslivsprofiler och affärsaktivister som i dubbel bemärkelse gör goda affärer Claes Ekström, Alice Bah, Sasja Beslik och Mattias Klum är några av dem.
Affärsaktiviten vänder på begreppen. Vem hjälper vem? Är det rentav fyraåriga Siamanthe i Mocambique som hjälper en vilsen, visionslös svensk VD att hitta själen i sin affär och därmed nyckeln till ökad avkastning?
CSP är goda affärer på riktigt.
Anna Ryott har en bakgrund som finansanalytiker, management konsult, varumärkesstrateg och vice VD. I dag är hon generalsekreterare för SOS Barnbyar. 65 kr per bok går till SOS-barnbyar.