Lean med hjärta och kreativitet : om autentiskt ledarskap och kommunikation

ISBN: 9789170922220

Utgiven: 2013-02-19

Format: Danskt band

Språk: Svenska

Genre: Management

 
Lean med hjärta och kreativitet ISABEL RUNEBJÖRK MONIKA WENDLEBY " OM AUTENTISKT LEDARSKAP OCH KOMMUNIKATION I denna bok ges en unik berättelse om hur två ytterst skickliga yrkespersoner närmat sig lean och de utmaningar det inneburit för dem ... Gör en cocktail med några delar lean, några delar autentiskt ledarskap och några delar kommunikation så uppstår en av de mest smakfulla bidrag om modernt svenskt utvecklingsarbete som idag går att uppbringa. Det är den blandningen Du har framför Dig. Jag vet att Du kommer att ha stor behållning av den." Dan Eliasson, generaldirektör, Försäkringskassan Denna bok är skriven för dig som är intresserad av autentiskt ledarskap, helhetssyn och kommunikation. Många offentliga verksamheter och tjänsteproducerande företag kommer under de närmaste åren att införa lean som styrsystem, och mycket skrivs och har skrivits om lean, inte minst utifrån ett tekniskt perspektiv verktyg och metoder för att införa lean i en organisation. Däremot finns lite skrivet om lean kommunikation och ledarskap. Lean med hjärta och kreativitet handlar om att utveckla kommunikation och ledarskap med medarbetarnas kreativitet och arbetsglädje som drivkraft. Författarna har goda erfarenheter av lean och systemsyn för att utveckla ledarskap och kommunikationen i en organisation, och detta är en av utgångspunkterna. Men boken är lika användbar för alla som vill fördjupa sitt ledarskap och bli bättre på att kommunicera. Lean är betydligt mer än verktyg och metoder. Lean är i grunden en filosofi, som bottnar i respekten för den enskilda människan. Denna respekt är avgörande för att man ska kunna tala om äkta lean. Recension i Personal & Ledarskap nr 5 2012 Vardagsnyttig 4 av 5 Inspirerande 4 av 5 Lättillgänglig 4 av 5 "I mina ögon är detta en riktig läsvärd bok om lean, autentiskt ledarskap och hur man praktiskt kan jobba för att göra mer nytta för kunden och minska på slöseriet." Stefan Vallerius, verksamhetsnära HR Försäkringskassan