Föreliggande temanummer i EDUCARE – Tvåspråkig undervisning på
svenska och arabiska och mångkulturella storstadsskolor – är huvudresultatet
av de studier som genomförts inom forskningsprojektet ”Olika modeller
för tvåspråkig undervisning på arabiska och svenska – förutsättningar och
konsekvenser” som finansierats av UVK, Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga
kommitté.
I media- och samhällsdebatten, inte minst den partipolitiska, finns en
stark oro för att svenska elever, i internationell jämförelse, inte håller samma
kunskapsmässiga standard som tidigare. Elever med annat modersmål än
svenska är överrepresenterade bland elever som inte når målen i grundskolan.
Andelen elever som inte uppnår behörighet för nationella program i
gymnasiet är dubbelt så hög bland dessa elever som genomsnittet (Skolverket,
2004). Med låga betyg i grundskolan är inträdet till gymnasiet stängt och
risken för arbetslöshet och utanförskap ökar. Ungdomar med migrationsbakgrund
är de som drabbas hårdast av en sviktande arbetsmarknad. Att elever
med annat modersmål uppvisar sämre skolprestationer än elever som talar
majoritetsspråket har också visats i internationella studier (t.ex.
OECD/PISA, 2004, 2010). Bilden är entydig även om smärre skillnader
mellan länderna kan iakttas.