Educare är en sakkunniggranskad tidskrift som finns vid fakulteten för lärande
och samhälle på Malmö högskola. Dess ambition är att publicera artiklar
från det breda fält som utgör det som benämns utbildningsvetenskap.
Detta nummer (Educare 2015:1) består av sju artiklar som samtliga lever upp
till denna målsättning och som tillsammans ger indikationer om av vad
utbildningsvetenskap kan handla om. I artikeln The construction of mathematical
knowledge and learning in and through individual education plans
fokuserar Lena Sjöberg på individuella studieplaner inom matematikämnet.
Sjöbergs bidrag kan ses som ett viktigt inlägg i den högaktuella diskussionen
kring bedömningsfrågor. I artikeln Folkbildningen och det sociala kapitalet
presenterar Peter Håkansson det lärande som sker i skånska studieförbund. I
artikeln Engelska på fritiden och engelska i skolan – en omöjlig ekvation
diskuterar Pia Sundqvist och Christina Olin-Scheller elevers informella läroprocesser
i engelska och dess implikationer på skolämnet engelska. I artikeln
Vocabulary in textbooks for young learners gör Marie Nordlund en analys av
vilka ord som presenteras i läromedel i engelska för mellanstadiet. Eva Änggård
diskuterar i artikeln Gåturer som forskningsmetod med barn utomhuspedagogiska
implikationer på verksamheten i förskoleklasser. I ”New technologies”
and ”old values”: The function of various text and media forms in
literary studies introducerar Anette Svensson ett slags digital läsförståelse
som har bäring på den aktuella debatten kring ökat läsfrämjande. Niclas
Månsson och Ali Osman diskuterar lärarutbildningens roll i storstädernas
miljonprogramsområden i artikeln Lärarutbildningen och miljonprogrammets
skola. En artikel som äger relevans i skoldebatten kring likvärdighet.