Hur kommer det sig att privata företag i välfärden, för samma ersättning som sina offentligt ägda konkurrenter, både kan leverera lika bra eller bättre kvalitet och dessutom göra vinst? Många av dem som kritiserat att företag som bedriver vård och skola gör vinst har hyst en oro för att det skulle finnas en motsättning mellan vinst och kvalitet. Att agera med ett krav på vinst har emellertid inom nästan alla andra områden av ekonomin ansetts vara nödvändigt för att utveckla kvaliteten. Varför skulle det vara helt annorlunda inom välfärdssektorn? I den här boken tittar vi närmare på hur fyra företag i välfärdssektorn konkret gör för att både leverera hög kvalitet och vinst. Vart och ett av företagen har på sitt sätt hittat vägen att bli framgångsrikt, men det finns även gemensamma drag. I dynamiken att sträva efter vinst ligger att de vill expandera. Därmed sprids deras framgångsrika koncept till allt fler. I slutet av boken kommenterar professor Bo Edvardsson och docent Henrik Jordahl i var sitt kapitel de fyra fallstudierna. Därmed sätts redogörelsen för hur de fyra företagen arbetar in i bredare perspektiv som pekar mot att det finns en mer allmängiltig vits med att göra vinst.