När Janne Josefsson ringer

Formgivare: Carl Reimers

ISBN: 9789172411654

Utgiven: 2009-08-31

Format: Inbunden

Språk: Svenska

Genre: Media och kommunikation

 
Den första svenska boken om medieretorik
  • Är Janne Josefsson så där jävlig i verkligheten?
  • Hur får Uppdrag Granskning folk att framstå som fähundar och idioter i TV?
  • Och varför ställer de upp på denna förnedring?

Den granskande journalistiken har aldrig varit hårdare i Sverige än den är i dag. Journalister använder sig av dolda kameror och man provocerar fram »avslöjanden«, något som är olagligt för polisen, men fullkomligt legitimt för den tredje statsmakten. Förr utsattes nästan enbart politiker och makthavare för denna typ av bevakning. Nu kan vem som helst granskas, vilket ökar behovet av att lära sig hur media fungerar.

Går det att förbereda sig på ett mediedrev? Svaret är tveklöst ja. Och det är dessutom lättare än vad de flesta tror.

Den här boken är skriven för dig som förundras och förfasas. För dig som är intresserad av media och undrar varför den granskande journalistiken kan drabba helt vanliga människor med full kraft. För dig som vill veta hur du förbereder sig inför en intervju och hur du hanterar din nervositet. Lär dig de viktigaste retoriska knepen.

"Alla som är utsedda att representera sitt företag i medierna kommer att ha stor behållning av att läsa denna insiktsfulla bok om hur medierna fungerar och hur krissituationer och intensiva mediegranskningar kan hanteras."
Kjell Legernaes, Pharma Industry

"[...] en bok som alla riksdagsmän och förtroendevalda skulle ha glädje av att läsa." Mina Moderata Karameller

"En nödvändig bok för journalister som vill veta hur medie-tränare tänker och som vill känna igen dem som medietränats."
Pär Jansson, Journalisten

Författaren
Paul Ronge fick sitt presskort 1975. Efter 23 i journalistiken, på tidningen Folket, A-pressen, Rapport, Aftonbladet och Expressen, sadlade han om 1998 och blev PR-konsult med specialisering på medieträning, -rådgivning och krishantering. I dag arbetar Paul med företag och organisationer, högt uppsatta politiker och utsatta »kändisar« som kunder.