Vilka är Ibsens kvinnor? Det fanns givetvis kvinnor av betydelse i Ibsens privatliv (hustrun, modern, systern, unga beundrarinnor). Men till Ibsens kvinnor hör framför allt de intressanta kvinnogestalterna i hans dramatik: Hjördis, Nora, Fru Alving, Rebekka West, Hedda Gabler, Rita Allmers m.fl. I denna volym blir de studerade från helt nya och spännande utgångspunkter, genom att fokus ligger på hur de genom tiderna har tolkats och iscensatts av kvinnliga skådespelare och regissörer i Sverige.
Här möter vi först fyra svenska aktriser från Ibsens egen livstid, som gjorde uppmärksammade, i vissa fall banbrytande, insatser i hans kvinnoroller: Elise Hwasser, Hedvig Winter-Hjelm, Julia Håkansson och Anna Lisa Hwasser-Engelbrecht. Vidare den danska aktrisen Betty Hennings, den första som spelade Nora i Ett dockhem och som kom på gästspel i Stockholm, liksom den italienska världsstjärnan Eleonora Duse som framträdde i många Ibsenroller. Gertrud Fridhs fascinerande tolkning och fysiska gestaltning av Hedda Gabler i Ingmar Bergmans regi på Dramaten presenteras som exempel på hur Ibsens kvinnor kunde bli iscensatta under 1900-talet.
Förutom dessa studier av Ulla-Britta Lagerroth och Ingeborg Nordin Hennel, som i stor utsträckning är grundade på tidigare outnyttjat teaterhistoriskt material, innehåller volymen ett teoriorienterat kapitel av Jacqueline Martin om Ett dockhem på Dramaten, där Pernilla August spelade Nora, också detta i Ingmar Bergmans regi.
Volymens sista del utgörs av ett antal nyligen gjorda intervjuer rörande sentida uppsättningar av Ibsen. Roland Lysell och Margareta Sörenson har samtalat med regissören och skådespelaren Gunnel Lindblom och regissörerna Hilda Hellwig och Margareta Garpe, medan Åsa Melldahl i en egen artikel redogör för sin uppsättning av Ett dockhem på Uppsala Stadsteater. Ytterligare tre idag aktiva skådespelare som arbetat med Ibsens kvinnoroller är intervjuade: Lena Endre, Helena af Sandeberg och Julia Marko Nord.
Boken innehåller ett rikt illustrationsmaterial.