Svenskar arbetar idag över hela världen - men hur kommunicerar de med sina kunder och samarbetspartners från andra kulturer?
I denna avhandling om interkulturell kommunikation undersöker Inger Larsson detta utifrån följande frågor:
Vilka kommunikativa strategier använder svenskarna för att nå framgång i sina yrkeskontakter?
Varför väljer de just dessa strategier? Vad påverkas de mest av sina val - det egna yrkets kultur eller sin egen "svenskhet"?
Vilka teoretiska utgångspunkter lämpar sig bäst för analys och tolkning av kommunikation över kulturgränser?
Studien tar även upp teman som språkanvändning, interkulturell träning och genusperspektiv. Utgångspunkten för studien är intervjuer med 30 svenskar med bred internationell erfarenhet. De arbetar inom exportindustrin, Svenska Röda Korset och forskningsinstitutioner vid svenska universitet.
Inger Larsson är forskare vid Lunds universitets enhet för Medier, Kommunikation och Journalistik. Hon har mångårig erfarenhet av arbete i företag och organisationer med internationell inriktning. Detta är hennes doktorsavhandling.