Staden tillhör medborgarna, men överallt måste människor värja sig mot de kommersiella intrycken, som ständigt uppmuntrar till konsumtion. Om demokrati behöver man berätta i det offentliga rummet. Hjort går igenom reklamens inverkan på stadens miljö och stadens liv. Hon tar upp exempel och analyserar vad de betyder. Hon uppehåller sig vid det tilltal som tillämpas i det offentliga rummet. Vad kan erbjudas som alternativ, av andra röster än just reklamens budskap? Vems drömmar är det som styr Stureplan vilka värden kommuniceras? På vilket sätt sker segregering i stadsmiljö? Och var finns den enskildes röst i allt brus? Hon går igenom kulturinstitutionernas verksamhet och uppdrag och de borde kunna göra mer genom konkreta förslag. Man behöver överallt berätta mer om demokratin. Likaså om parkernas och grönområdenas roll i den allt tätare och marknadsstyrda staden. Den demokratiska staden är en stridsskrift om rätten till utrymmet på gator och torg, på bussar och tunnelbana, på perronger och väntställen. Madeleine Hjort är författare och debattör med konstens betydelse i samhället som specialitet. Hon har en lång verksamhet bakom sig i samband med dansens betydelse, konstarternas roll på högskolor och universitet etc. Hon har utgivit en rad böcker om samhälle, undervisning, konstens roll etc. Bosatt i Stockholm. Senast utkom en ny utökad upplaga av hennes bok Konstens betydelse.