En Madame Bovary för 2000-talet om äktenskap, sex, otrohet och moral.
ANNA VAR EN GOD HUSTRU, FÖR DET MESTA...
Amerikanskan Anna Benz bor med sin schweiziske make och sina tre barn i en välbärgad förort till Zürich. På ytan är hennes liv perfekt, men inuti håller hon på att gå sönder.
Hon är känslomässigt avstängd från sin omgivning och har svårt att nå fram till sin distanserade man. För att dämpa sin känsla av tomhet börjar hon gå i jungiansk terapi och inleder flera otrohetsaffärer. Men ingenting hjälper och obevekligen styrs hon mot katastrofen.
Med knivskarpa precision är Jill Alexanders Essbaums debutroman en omskakande berättelse om äktenskap, otrohet, sex och de gränser vi är beredda att gå över för att nå fram till oss själva. Det är ett psykologiskt porträtt av en kvinna som försöker bryta sig loss från sitt instängda liv. Hennes desperation och förtvivlan leder henne över moraliska gränser och när hon väl har korsat dem upptäcker hon att det inte någon återvändo.
JILL ALEXANDER ESSBAUM (född 1971) är lärare i kreativt skrivande på University of California och författare till flera prisbelönade diktsamlingar. Hausfrau är hennes debutroman.
NEW YORK TIMES BESTSELLER
"Sexig och insiktsfull, den här utsökta skrivna romanen öppnar ett fönster till en kvinnas desperata själ." - People
"Mer än ett århundrade efter utgivningen av Madame Bovary och Anna Karenina visar poeten Essbaum i sin debutroman att det fortfarande finns mycket att undersöka på temat 'en god hustru, för det mest' /.../ Huvudpersonen Anna kommer att väcka starka känslor hos läsaren."
- Publisher Weekly
"Madame Bovary möter Fifty Shades of Grey." - Sunday Express
"En anmärkningsvärd debut med ett gastkramande slut. Detta porträtt av en kvinna på sammanbrottets gräns kommer att dröja sig kvar i minnet."
- The Bookseller
"Det här är boken som kommer få alla att prata..." - Cosmopolitan
"Hausfrau kan vara den litterära romanens svar på Fifty Shades /.../ den här debuten skildrar på ett briljant sätt en kvinnas liv i sönderfall.
- The Times
"Fängslande och chockerande"
- Marie Claire
"Drabbande."
- The Guardian
"En vacker dissektion av ett äktenskap i kris och en modern Anna Karenina"
- Glamour