I slutet av 1800-talet sprakade de franska husväggarna av färg och
texter som sålde öl, cyklar, tvättmedel, kakao och teaterbiljetter.
Reklamaffischen var det moderna sättet att sälja en vara.
I både Tyskland och Frankrike användes affischer för att vinna
opinionen för det stora kriget. Affischens budskap nådde de breda
folklagren.
I Frankrike engagerades de främsta affischkonstnärerna
uppgiften var att sälja krig som man sålde margarin.
När Hitler i Mein Kampf sökte förklaringar till det tyska nederlaget i
kriget pekade han särskilt på den franska affischkonsten som han fann
överlägsen den tyska. Den erfarenheten ledde till att de tyska nazisterna
utvecklade sin egen propaganda och affischkonst inför nästa stora krig.
Jan Myrdal har under många har samlat affischer från denna period i
Europas historia.
Han presenterar sin samling i en utställning på Kungliga biblioteket
i höst. I boken Sälja krig som margarin visar Jan Myrdal sina affischer och
berättar historien bakom dem, om konstnärerna och hur medvetet de
arbetade för att komponera bilder som övertygade. Han beskriver vilken
betydelse politiker och generaler tillmätte den politiska affischen som
budbärare och propagandaverktyg som ett medel att vinna kriget.