Sociala företag utgör en möjlighet till arbete för människor som står utanför arbetsmarknaden. Företagen arbetar med delaktighet och empowerment som grund och vidgar vår syn på vad som är arbete och på människors möjligheter att delta på arbetsmarknaden.
På en vidgad arbetsmarknad kan alla som vill och kan få möjlighet att bidra till arbetslivet utifrån sin förmåga. Det är bra för människors självkänsla och ekonomi och det är bra för samhällsekonomin.
Huvuddelen av boken bygger på fem konkreta exempel på sociala företag med olika bakgrund, inriktningar och medlemsgrupper som visar vad sociala företag kan vara i praktiken. Det inledande kapitlet presenterar ideologiska, idémässiga utgångspunkter och en översikt över forskares syn på möjligheterna med sociala företag. Ett kapitel ger exempel på sociala företag som inte har klarat sig på marknaden och vad det kan ha berott på. I slutet av boken finns ett avsnitt med konkreta tips om hur man startar och driver ett socialt företag.
Boken är intressant för dem som i sitt arbete eller i sina studier har anledning att reflektera över hur vi i ökad utsträckning ska kunna skapa arbete för människor som inte har det.