Vem bestämmer vilka medier som ska finnas i samhället? Kan regering, riksdag och partier fortfarande styra över mediernas villkor, eller har medieteknologin och avregleringar gjort att medierna nu fungerar helt på marknadens villkor?
I den här boken granskas den svenska mediepolitiken utifrån några välkända politiska händelser. Varför har presstödet överlevt så länge? Varför fick Sverige aldrig kommersiell riksradio? Varför blev det aldrig någon riktig konkurrens om den tredje marksända TV-kanalen?
Här skildras alla de politiska turerna kring mediepolitikens avgörande frågor i Sverige de senaste decennierna. Dessutom diskuteras möjligheten att bedriva en framgångsrik mediepolitik i en framtid av digitalisering, globalisering och fragmentering av publiken.
Boken är den första samlade volymen om svensk mediepolitik och vänder sig till alla med intresse av frågor kring medier, politik, journalistik och demokrati.
Lars Nord är professor i politisk kommunikation vid Mittuniversitetet i Sundsvall och föreståndare för Demokratiinstitutet DEMICOM.