SAS : om konsten att sänka ett flygbolag

ISBN: 9789173893961

Utgiven: 2011-09-01

Format: Inbunden

Språk: Svenska

Genre: Ekonomi

 
Det är sent 1980-tal och det skandinaviska flygbolaget SAS är på topp. Jan Carlzon är internationellt erkänd företagsledare och både han och SAS spås en lysande framtid. Ett par decennier senare är bolaget en hårsmån från konkurs. Tillgångar säljs för att hålla verksamheten flytande och statliga och privata ägare skjuter till 11 miljarder för att säkra bolagets överlevnad. Hur kunde det ske? Detta är den dramatiska berättelsen om hur det en gång beundrade och nytänkande flygbolaget SAS blev krisstämplat och förtalat. De vd:ar som präglat bolaget mest Jan Carlzon, Jan Stenberg, Jørgen Lindegaard och Mats Jansson granskas, och SAS placeras i det större sammanhanget: i en avreglerad flygvärld befolkad av flåbusar som Ryanairs Michaeal OLeary, lågprisflygets banerförare som kört livet ur de gamla flygbolagen.