Våren 2007 skulle ett av Andy Warhols mest kontroversiella konstverk,
en Brillolåda, säljas på Stockholms Auktionsverk. Förväntningarna
var höga, lådan beräknades gå för strax under en miljon kronor. Men
försäljningen stoppades sedan märkliga omständigheter framkommit.
Lådan var sannolikt tillverkad långt senare än vad som angavs i
katalogen. Äkthetsstämpeln hade troligen hamnat där till följd av halvsanningar
och lögner. Avslöjandet rörde upp en storm i konstvärlden
men också i tillvaron där utanför. Hur fastställdes egentligen äktheten
hos Warholverk? Och vilken roll hade den kände museichefen Pontus
Hultén spelat?
I ”Den stora konstsvindeln” sätts den internationellt uppmärksammade
Brilloskandalen in i ett konsthistoriskt och estetiskt sammanhang. En
rad frågor ställs på sin spets. Vilken är relationen mellan konstnärligt
och ekonomiskt värde? Var går gränsen mellan konstnären och bedragaren?
Vad är egentligen falskt i en konstvärld där äkthet satts på
undantag? Under framställningens gång förändras mönstret och skuldbördan
förflyttas. Det som från början framstått som en raffinerad förfalskning
blir efterhand något långt mer komplicerat. Bedragaren visar
sig ha varit en konstnär och verket vara en kopia av en kopia.
”Den stora konstsvindeln” är en skildring av aktörer som slitits mellan
värdesystem som råkat i inbördes konflikt. Boken utgör något av en
konstfilosofisk thriller.