Martin Gelin har skrivit en berättande reportagebok om USA, med Barack Obamas presidentkampanj som återkommande tråd.
Presidentkampanjen 2008 var den längsta, mest påkostade och mest hårdbevakade i USA:s historia. Under två års tid har kulturjournalisten Martin Gelin följt Barack Obama och hans försök att bli USA:s 44:e president.
Det är en resa genom mer än 20 olika delstater ? från tjusiga fundraisers i södra Kalifornien till nedlagda stålfabriker i Ohio; från lobbyistfi rmornas glansiga korridorer i Washington DC till baptistkyrkor i South Carolina; från tolv timmar långa bilresor genom snöstormen i Pennsylvania med Obamakampanjens outtröttliga volontärer, till republikanska protestmöten med rasistiska undertoner i Mississippi; från de miserabla slumområden i södra Chicago där Obama jobbade som socialarbetare på 1980-talet, till jättearenan Invesco Field, där han höll sitt nomineringstal i augusti 2008 inför 80 000 personer.
Det är en berättelse om ett historiskt ögonblick i USA, om de kulturella strömningar som präglar ett land som fortfarande står på tröskeln till 2000-talet, om de utmaningar som väntar och om de förhoppningar som riktas mot Obama.
”Bara ett hjärta av sten skulle kunna undvika att röras av hans andlösa skildring av nästan två års resande kors och tvärs genom USA i presidentvalskampanjens spår.”
(Moa Matthis, Aftonbladet)
”Det amerikanska löftet lär bli Den Klassiska Svenska Boken om Obamakampanjen.”
(Johannes Forssberg, Kvällsposten)
”Ett stycke nutidshistoria som får mig att sitta på nålar fast jag vet hur det slutar.”
(Tobias Rosvall, Expressen)