Musa, mentor, mecenat : Magi, klokskap, plånböcker ... Ett reportage om smörjmedlen som musar upp värdet, höjer anseendet och berikar allt från konsten till börsbolagen

ISBN: 9789174236507

Utgiven: 2014-08-11

Format: Häftad

Språk: Svenska

Genre: Samhälle, politik och debatt

 
”Musa, mentor, mecenat” publicerades ursprungligen i nr 3, maj 2004 av affärsmagasinet Corporate Intelligence – en tidning om corporate communication i dess bredaste bemärkelse. Magasinet gavs ut av Intellecta Corporate mellan åren 2003 och 2011. Tidningen, som distribuerades till opinionsbildare och ledande befattningshavare i svenskt näringsliv, belönades fyra gånger med Svenska Publishingpriset i kategorin B2B. Bobo Karlsson tar oss på en hisnande tour de force där det visar sig att de börsföretag med mest stigande kurser helt enkelt är ”uppmusade”, hur Jan Stenbeck spände över hela fältet och blev musa, mentor och mecenat i sin bransch. Hur Thatcher var något så unikt och farligt som en kvinnlig machomusa som ringde upp amerikanska presidenter och fick dem att gå i krig om de tvekade. Men självfallet guidas vi runt Paris och modebranschen, New Yorks härliga musaintriger, rävspelet i Hollywood … Bobo Karlsson är en av de legendariska magasinsmakarna. Få har varit så insyltad på olika sätt som delägare, idéspruta, innovatör, redaktör i allt från Sthlm/City, Clic, Café, Intrig, CityNytt. Samtidigt har Bobo även varit en uppskattad vass skribent i DN, SvD, GP, Tidningen RES, Gourmet, Nöjesguiden, Månadsjournalen, Scanorama plus i en mängd små entusiastiska tidningsprojekt. Hans böcker på 80-talet – New York, New York och Drömmen om Kalifornien – blev kultförklarade, liksom TV-programmen ”L.A. Now!” och ”Oh la la Paris”. Och många minns än idag rösten i natten från New York för Jacob Dahlins ”Galaxen”. Nu på senare år har han tagit revansch genom att samla sitt unika storstadsskrivande i böckerna Urban Safari och Urban Safari.2. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.