Hur ska det gå för Pinnebergs? blev Hans Falladas stora genombrott som författare, och boken betraktas idag som en modern klassiker. Här skildras Weimarrepublikens sista dagar och nazisternas smygande maktövertagande. Det är berättelsen om ett ungt pars kamp mot arbetslöshet och inflation - en hyllning till den lilla människan och till kärlekens styrka i en tid av politisk osäkerhet och ekonomisk kollaps.
Johannes Pinneberg vet hur man fjäskar för kunder, han kan räkna och han tar sitt arbete på stort allvar. Men lönen är så låg att det knappt går att leva av den - att sätta ett barn till världen är otänkbart, nästan en katastrof. Men det är precis det som händer Johannes och hans kära Lämmchen.
HANS FALLADA - eller Rudolf Ditzen som var hans riktiga namn - föddes 1893 och avled 1947. Hans liv kom att bli mycket dramatiskt med inslag som dråp, förskingring, självmordsförsök, mentalsjukdom, alkohol- och narkotikamissbruk. Trots censur och politisk förföljelse valde Fallada att stanna i Tyskland under kriget och räknas numera som en av landets verkligt betydelsefulla 1900-talsförfattare, inte minst tack vare Ensam i Berlin (Lind & Co, 2012). Av Fallada ger Lind & Co i år också ut Varg bland vargar.
"Den här boken på förvånansvärt lättlästa nära 400 sidor har kallats författarens genombrottsroman, och sällan har en klassiker känts så modern och aktuell. [...] en vacker, ofta smärtsam [läs]upplevelse med svåra stunder och lyckliga stunder."
Birgitta Dahl, Pro Pensionären
"Oerhört gripande bok"
Kerstin Ekman
"Många författare har skrivit om andra världskriget, men få har gjort det så levande som Hans Fallada."
Nerikes Allehanda
"Sällan har en klassiker känts så aktuell som den om Pinnebergs"
Karina Sundkvist, Piteå-Tidningen
"Den enkla och stilistiskt lättflytande, ja, nästan filmiska prosan förvandlar omedelbart romanen till en äkta bladvändare, där figurernas öden är så drabbande att läsaren utan motståndskraft bara har att våndas med dem och vägra lämna dem åt deras öde."
Martin Lagerholm, Svenska Dagbladet
"[...] hög igenkänningsfaktor för oss idag."
Maria Hamberg, Tidningen Ångermanland
"ett litterärt mästerverk [...] De precisa iakttagelserna, det absoluta gehöret för småfolkets språk [...] är tillsammans med de filmiska scenerna och dramatiska drivet stor skrivkonst."
Fredrik Persson-Lahusen, Aftonbladet Kultur
"I romanen finns ett socialt patos, förmedlat genom en stil där pregnanta personporträtt synliggör tidsandan i en berättelse skriven med stort allvar, men i en lättsamt medryckande ton."
Sören Sommelius, Helsingborgs Dagblad
"Den har ett ojämförbart språk, karaktärer som man börjar bry sig väldigt mycket om, och den slutar inte lyckligt. Precis som det brukar vara i verkligheten."
Sofia Mirjamsdotter, Sundsvalls Tidning