För ett knappt år sedan publicerade jag 54 debattartiklar om skolan i boken Tumskruvsfabriken. Jag är fortfarande upprörd över den snabba och genomgripande förändring av skolan, som nu drabbat elever och lärare. Jag anser att det mesta i denna kursomläggning har genomförts utan eftertanke och utan stöd i den pedagogiska forskningen. Därför har jag skrivit ytterligare 25 längre eller kortare artiklar och samlat dem i den första av de tre delarna av denna bok. Titeln Grymskolan hämtade jag från den första av dessa artiklar, Från flumskola till grymskola. I den andra delen av boken återger jag de intryck jag fått av den skolminister, som bär huvudansvaret för förändringen av skolan.Den tredje delen av boken upptas av ett antal teser, som jag funnit giltiga. De handlar om kunskapstillväxt, om beslutsfattande, om lärarens professionalism, om den didaktiska analysen och hantverket, om inlärningssituationer, om hinder för skolans utveckling, om de graderade betygen och om skoldebatten