Det är 1700-talsradikalen Thomas Thorild, som myntat de ord, som jag satt som titel på den här boken (och som Uppsala universitet gjort till sitt valspråk). I första stund kan de verka överdrivna: allt fritt ter sig ju angeläget. Ingen tänker visserligen helt fritt, för alla är vi beroende av vår omgivning och historien, men man kan ju tänka mer eller mindre fritt. En som tänkte särdeles fritt var Adolf Hitler, och det blev inte rätt och slutade i katastrof. Orätt blev det också för Hitlers kolleger Stalin, Mussolini, Franco, Quisling, Mao m fl. Bättre tänkte då Mandela och Gandhi. Det visar onekligen att det är angelägnast att tänka rätt. (Den här titeln har också den fördelen att den fokuserar tänkandet, där mina tidigare titlar oftast visat mot världen och vetenskapen.)Men vem avgör vad som är rätt? Det får ju historien utvisa, även om resultatet alltid kan diskuteras. Och här är vi då framme vid tankeutvecklingen i samhället och inom vetenskapen. Inför den här boken fick jag mot slutet av april 2014 en bok, som var försenad, men därför just splitterny: The Systems View of Life av pionjären på området, Frithiof Capra och Luigi Luisi. Det är ingen käck liten pamflett utan en lärobok för universitet på 500 enorma sidor. Här finns möjligheter att bedöma, om det nytänkande var rätt som jag presenterat i de 12 böcker, som figurerar på omslaget till denna, bok.Och det gör det på ett sätt som nästan kan verka lite tråkigt, därför att det här ter sig givet, nästan självklart. Det som i Sverige 1998 stämplades som förvillelser av en okritisk amatör (mig), blir här till etablerade sanningar. Det blir till en uppbygglig och övertygande världsbild.Svensk forskning saknar naturligtvis inte nya riktningar, men ingen, vad jag vet, med det existentiella och filosofiska djup, som det här är fråga om. Vi är nog lite bakom flötet här i landet.