Vad är Power BI?
Microsofts Analysis Services produktteam (i SQL Server-divisionen) har utvecklat en ny produkt som innehåller gör-det-själv BI (Business Intelligence) funktioner för användare av Microsoft Office. Produkten kallas vanligtvis ?Power Pivot? och består av både en klientsidan komponent (Power Pivot för Excel) och även en serverkomponent (Power Pivot för SharePoint).
Power Pivot
För att skapa vanliga Pivottabell-rapporter måste först all data vara samlad i kolumner i Excel-kalkylblad. Med Power Pivot går det att hämta data från flera olika kalkylblad, flera Excel-filer eller flera olika datakällor för att skapa en Power Pivot-rapport med hjälp av tabellrelationer.
Power Query
Microsoft Power Query för Excel ger möjlighet till Business Intelligence (BI)-upplevelse i Excel. Genom att använda Power Query i Excel får du en och samma miljö för att hämta, sammanställa och filtrera data från en mängd olika källor.
Power View
I Power View går det att skapa vyer eller Dashboards. Vyer liknar anslagstavlor där det går att presentera Excel rapporter på ett mer grafiskt sätt än med hjälp av Pivottabeller och Pivotdiagram.
Power Map
Power Map är ett tredimensionell (3D)-data visualiseringsverktyg för Excel 2013 som gör det möjligt att effektfullt analysera geografiska värden.
Med tillägget Inquire i Excel går det att jämföra kalkylark, ta fram statistik och städa bort formateringar i en kalkylbok.