Paveses erfarenheter under och efter andra världskriget utgör den yttre ramen för händelserna i Innan tuppen gal, som består av två längre berättelser, »Huset på kullen« och »Fängelset«. Här är kriget närvarande inte bara som ett yttre skeende huvudpersonerna befinner sig i, utan framför allt som ett tillstånd, vars villkor skär in i människorna och avgör deras öden, vilka de är och vilka de kommer att bli.
Några röster om Pavese:
»Pavese är en av de få omistliga romanförfattarna från 1900-talets mitt.«
SUSAN SONTAG
»Till varje sceneri av naturskönhet tar Pavese det friska ögat hos någon som ser dessa saker för sista gången och för att ta farväl Den doft av anarki som författaren lyckas koncentrera i varje scen är anmärkningsvärd.«
THE OBSERVER
»Ingen annan inom den italienska litteraturen följde Paveses väg. Varken när det gäller språket, eller hans sätt att utvinna poetisk spänning ur en realistisk, objektiv berättelse, eller ens hans förtvivlan...«
ITALO CALVINO
»Bland de italienska neorealistiska romanförfattarna besatt Cesare Pavese det största mästerskapet.«
THE NEW YORK REVIEW OF BOOKS