OBS, Detta är en ePub3 och kan med fördel läsas i iBooks. Den kan även läsas i Google Chromes Readium. För övriga läsare rekommenderar vi formatet ePub2, i vilket den här boken också finns tillgänglig.
Digital transformation är ett hett diskussionsämne i allt fler styrelse- och ledningsrum. Förståelsen för digitaliseringens påverkan på bolags konkurrenskraft blir allt större och alltfler vet att de behöver gör något men frågan är hur?
Under tre års tid har författarna Joakim Jansson och Marie Andervin tillsammans med ett 40-tal co-creators från forskning och näringsliv arbetet med frågan. Resultatet har landat i arbetsmetodiken Den Digitala Mognadsmatrisen som syftar till att hjälpa styrelser, vd:ar och ledningar att ta kommandot i sin transformation.
Boken förklarar digital transformation och beskriver i detalj arbetsmetodiken. Den tar utgångspunkt i att framgångsrik digitalisering förutsätter innovation, god förändringsledning och digital mognad. Du lotsas genom förändringsprocessens tre faser, ges de verktyg som krävs för att leda en framgångsrik transformation och får rekommendationer på vad som bör göras och när.
Teori varvas med exempel från traditionella framgångsrika nordiska bolag. Utöver detta ges även tillgång till en digital kunskapsbank med inspirerande case, övningar och ett mognadstest där du tar reda på hur digitalt moget företaget är och får anpassade rekommendationer.
Kort och gott – det du behöver för att ditt företag ska vara minst lika framgångsrikt i morgon som det är i dag.
Boken innehåller:
Arbetsmetodik steg-för-steg framtagen i samarbete med forskare och näringsliv
Digitala verktyg och extramaterial på webben
Ett tiotal nordiska case
Intervjuer med Brian Solis och John Kotter
”Vi är mitt uppe i nästa industriella revolution, som digitaliseringen påskyndar. Företag som är vinnare ena dagen riskerar hamna hopplöst på efterkälken nästa dag. Att leda digital transformation ger styrelser och ledningar viktiga insikter i hur företag gör för att lyckas ställa om.” – Robin Teigland, professor Handelshögskolan och inbiten surfare.
”Det krävs inte bara teknik för att vara konkurrenskraftig i en digital ekonomi. Det krävs även ledarskap, inte chefskap, som utmanar människor och får dem att omvärdera regler och gränser för morgondagens företagande. För att uppnå detta behöver ledare rätt verktyg och vägledning. Denna bok är en ypperlig början!” – Brian Solis, ledande digital analytiker, antropolog och författare till X: The Experience When Business Meets Design