Översättare: Roger Sjölander
ISBN: 9789175665313
Utgiven: 2002-09-01
Format: Häftad
Språk: Svenska
Genre: Ekonomi
Allt fler storföretag omfattar och stöder numera aktivt den moderna föreställningen om "företagens samhällsansvar", ivrigt påhejade av personer och organisationer både i och utanför affärsvärlden.
David Henderson analyserar dessa tankegångar och ställer sig tvivlande till de programmatiska idéerna om "företagens samhällsansvar". Vad är det egentligen förespråkarna menar? Deras argument bygger inte bara på en felaktig syn på problem och händelser, utan också på en djup misstro mot företag i allmänhet och marknadsekonomi i synnerhet. Den moderna föreställningen om "företagens samhällsansvar" riktar sig mot kärnan i kapitalismen och äventyrar grunderna för framväxten av välstånd i världen.
David Henderson är gästprofessor i ekonomi vid Westminster Business School i London och var tidigare chefekonom vid OECD
Läs boken online här