Den fria akademin om kunskap och investeringar i högskolor och universitet
I hela världen pågår en genomgripande förändring av universitetens roll och uppgifter. Globalisering, ny teknik och ökad konkurrens har framdrivit en kraftig utbyggnad och förändring utbildnings- och forskningssystemen. Även Sverige har genomfört en kraftig utbyggnad. Men hur ser det egentligen ut med det svenska universitets- och högskolesystemets finansiering, organisation och incitament?
Släpar Sverige efter i reformprocessen och levererar systemet verkligen de resultat som förväntas? Kan och bör studentavgifter införas? Och vilka blir de troliga effekterna? Är politisk styrning ett effektivt medel för att säkra kvalitet och samhällelig relevans i forsknings- och utbildningssatsningarna? Hur kan kreativitet stimuleras? Är en uppdelning i elituniversitet och utbildningscollege ett alternativ för Sverige? Vilka effekter får den sammanpressade lönestrukturen på svensk arbetsmarknad för utbildningssystemets funktionssätt?
Detta är några av de aktuella frågeställningar som behandlas i denna antologi om svensk högre utbildning och forskning. Ett övergripande tema är fria universitets roll i ett öppet kunskapssamhälle.
Medverkande forskare: Göran Albinsson Bruhner, Li Bennich-Björkman, Andreas Bergh, Anna Ekström, , Nils Karlson, Henrik Lindberg, Lars Niklasson, Helena Persson, Håkan Regnér, Stig Strömholm