Av författaren till Fördjupade studier i katastroffysik
Skräckfilmsregissören Stanislas Cordova har inte synts offentligt sedan 1977. För fansen är han en mörkrets överstepräst, onåbar och gåtfull. När hans dotter Ashley Cordova hittas död framställs händelsen som ett självmord, men journalisten Scott McGrath anar oråd och börjar gräva i vad som har hänt. Förra gången han försökte närma sig familjen slutade det i en privat katastrof. Nu sugs han återigen in i en jakt som för honom allt längre in mot det kraftcentrum som är Stanislas Cordova. Bilder, illusioner, speglar: varje gång han fått upp en dörr tycks den smälla igen bakom honom ... Scott har redan förlorat allt och det enda som kan ge honom upprättelse är att få reda på sanningen. Även om det kräver att han möter sitt eget mörker.
Marisha Pessl är tillbaka med en explosiv thriller, en visuellt sprakande och labyrintisk berättelse med en oförglömlig final.
"Sommarens Gone girl: en totalt uppslukande litterär thriller." Library Journal
"En spännande, skickligt iscensatt bladvändare." Ingalill Mosander, Aftonbladet
"Varning, den här berättelsen är beroendeframkallande!" Aftonbladet
"Varning, den här berättelsen är beroendeframkallande! Nattfilm är en annorlunda, suggestiv och fantasifull thriller som utspelar sig i New York med omnejd. Det känns som att dyka ner i en verklig familjegåta. Här finns svart magi, rena detektivintriger och en rad spännande möten. Var god läs." Cecilia Gustavsson, Aftonbladet
"Både en suggestiv thriller och en riktigt bra lektion i hur man håller spänningen vid liv under lång tid ... " Svenska Dagbladet
"Sju år efter den bejublade romandebuten är amerikanska Marisha Pessl tillbaka med en intrikat och hårdkokt art noir-deckar. Tänk en korsning mellan Polanski, Kubrick, Argento, Bergman och Welles, så når man halvvägs. Tidsandan fångar Pessl utmärkt med inlagt kvasidokumentärt material i form av webbsajter, broschyrer, tidningsartiklar med mera." Jonas Thente, Dagens Nyheter
"Underhållande spänning med knorr." Östgöta Correspondenten
"Som att äta en stor godispåse." Norrköpings Tidningar