Kan man läsa Nya testamentet utan bibelkritikens färgade glasögon? Den har med tiden blivit alltmer steril och fortsätter i den franska rationalismens och den tyska idealismens hjulspår utan att komma upp på fast mark igen. Det som i Nya testamentet sprakar av Ande och liv har blivit texter för teologer att analysera och inte sällan kritisera. Ja, det finns alternativ till dess 200-åriga dominans. Man kan komma ner så tätt intill markytan att ansikten och karaktärer framträder tydliga, att livet på de många platserna runt om i Medelhavsområdet får färg och form och en doft kan anans av myllan som den äldsta Kristusgemenskapen slog rot i. Det finns mycket att hämta redan från de skolor för bibelutläggning som den äldsta kristenheten grundade. Det började faktiskt redan i Övre salen i Jerusalem, fortsatte i ett arbetslag i Antiochia, sedan i Tyrannos lärosal i Efesos och förstås i huset som S:t Paulus hyrde i Rom under fångenskapen där. Vår guide i den här boken är biskop emeritus Biörn Fjärstedt.