AFFÄRSPLANEN är ett viktigt verktyg för ledningen av såväl unga som väletablerade företag. Den bringar klarhet i företagets visioner, mål, strategier och handlingsplaner.
Affärsplanen används också för att dokumentera företagets situation och planer inför finansiering eller ägarspridning.
Handboken introducerar IBVA-modellen för hur en professionell affärsplan kan byggas upp. IBVA står för de fyra huvudblocken i en professionell affärsplans uppbyggnad:
● Information
● Beskrivning
● Vision
● Analys
De fyra avsnitten gås igenom systematiskt. Förslag på dispositioner och angreppssätt presenteras fortlöpande i de fyra huvudavsnitten. Checklistor underlättar kontrollen av att alla viktiga frågor behandlas.
Handboken innehåller dessutom beskrivningar av:
● Etablerade analysmodeller
● Praktiska modeller för strategisk planering
● Företagsekonomiska begrepp
● Affärsorienterade begrepp
● Finansieringsbegrepp
I denna 2:a upplaga av handboken har tillkommit avsnitt om:
● Omvärldsanalys
● Finansiering omfattande olika typer av instrument, stadier, processer och avtal
● Företagsvärdering
Handboken presenterar drygt 165 grafiska illustrationer
Det finns ett sakordsregister med mer än 450 sökord
IBVA -modellen illustreras genom affärsplanen för NetGarden AB, ett fiktivt företag som söker riskkapital för den internationella expansionen av sin e-handel med trädgårdsprodukter.