»En av världens ledande deckarförfattare.« | DAGENS NYHETER
»En av de mest spännande författare som kommit fram i Storbritannien på många år.« | IAN RANKIN
Maureen O' Donnell genomgår en av sitt livs mörkaste perioder. Hon har en skatteskuld som är större än hennes årliga inkomst; mannen som mördade hennes pojkvän ska ställas inför rätta, med Maureen som motvilligt vittne; och fadern som förgripit sig på henne har slutgiltigt flyttat tillbaka till Glasgow. Till råga på allt blir hon indragen i en tragisk familjefejd när en kvinnlig bekant dör efter en brutal misshandel. Maureen misstänker först kvinnans son, men blir osäker när han visar sig vara en framstående person inom den skotska affärsvärlden, en man som driver en rad mäklarfirmor och har ett gym i Glasgows West End. Snart upptäcker hon dock att gymmet är täckmantel för en betydligt mindre oskyldig verksamhet. Långsamt börjar Maureen inse att hon dragits in i ett mycket farligt spel. Och den här gången finns det ingen som kan komma till hennes undsättning. I svensk översättning av Boel Unnerstad.
DENISE MINA [f. 1966 i Glasgow] är en skotsk kriminalförfattare. Hennes debut Garnethill belönades med The John Creasy Dagger och sedan dess har hon etablerat sig som ett av de absolut största namnen inom den moderna kriminallitteraturen. Den sista utvägen är den avslutande delen i Garnethill-trilogin.
»En klassmedveten kriminalroman som vågar säga den smutsiga sanningen.« | NEW YORK TIMES
»Kriminallitteratur av ett lika fängslande som ovanligt slag.« | NILS HANSSON, DAGENS NYHETER
»Jag kan inte föreställa mig en intressantare och mer osannolik deckarhjälte än Maureen O 'Donnell.« | CHICAGO TRIBUNE
»Med Garnethill-trilogin har skotskan Denise Mina placerat sig i spänningslitteraturens världstopp.« | BARBRO FROST, HALLANDSPOSTEN
»Med Garnethill-trilogin har Denise Mina befäst sin ställning som en av de verkligt stora deckarförfattarna.« | MAUD WERNER, SMÅLANDS-TIDNINGEN
»Trilogin är till sin helhet en av de mest inträngande skildringar som skrivits om vårt moderna, sönderfallande samhälle. Realismen firar triumfer i Denise Minas skickliga händer ... Det är alldeles lysande romankonst.« | CRISTER ENANDER, HELSINGBORGS DAGBLAD