Vad har en rad lärare i Malmö, Sverige och Marseille, Frankrike möjligen gemensamt med varandra? De delar en stark vilja att vara till nytta i sin yrkesutövning, och är samtidigt missnöjda med
sin arbetssituation. I den här avhandlingen får vi tillsammans med socialantropologen Jannete Hentati följa med in i den tillvaro som dessa lärare på samma gång beklagar och bejakar. Med fokus på lärarnas uppdrag att forma och fostra ”goda” medborgare för en nationell gemenskap och sammanhållning lär vi oss mer om de svårigheter och problem som lärarna upplever som besvärande i relation till sitt arbete, liksom om de sätt som de parallellt försöker
komma till rätta med dessa.
En lektion i gemenskap är en etnografisk studie baserad på ett flerårigt jämförande fältarbete bland lärare på högstadieskolor i Malmö och Marseille. Avhandlingen bidrar till ökad kunskap om
lärares levda yrkeserfarenheter och situerade praktiker i vardagen, samt till en problematiserande diskussion om den roll och betydelse som lärare förväntar sig spela för det gemensamma livet i Sverige och Frankrike. I samband med det belyses även frågan om vad det – utifrån ett lärarperspektiv – innebär att leva, och lära sig leva, i en tilltänkt nationell gemenskap.