Under 1900-talet har grundskola och gymnasium genomgått omfattande förändringar. I denna bok presenteras inledningsvis en teoretisk analys av hur skolan konstitueras i samhället. Bo Lindensjö och Ulf P. Lundgren visar hur det sociala jämlikhetsidealet under det gångna seklet fungerat både som mål och bärande princip för reformeringen av utbildningsväsendet. Tyngdpunkten i beskrivningen är lagd på den obligatoriska skolan men med beaktande också av gymnasiet.
Läs mer Författarna visar även hur jämlikhetsidealet utvecklats: Från det som under det förra sekelskiftet kallades för enkel jämlikhet till det nu rådande utbildningspolitiska idealet likvärdighet. I de avslutande kapitlen visar författarna hur utbildningspolitik formuleras, transformeras och realiseras. De vidareutvecklar också sin teoretiska modell för förståelse av hur utbildning politiskt kan styras och styrs. Boken riktar sig bl.a. till lärarstuderande, lärare, praktiker och teoretiker inom det samhällsvetenskapliga området och beslutsfattare på olika nivåer i samhället.
Om författarna Bo Lindensjö är docent i statsvetenskap vid Stockholms universitet. Han har särskilt ägnat sig åt utbildningspolitik och politisk teori, främst med inriktning mot makt-, demokrati- och rättviseteori. Ulf P. Lundgren innehar en personlig professur i pedagogik vid Uppsala universitet, med inriktning mot utbildningspolitik och utbildningsfilosofi. Han var tidigare generaldirektör för Skolverket (1991–1999).