Från att ofta ha betraktats som ett hot om att på olika sätt förlora sina barn, börjar skolan nu ses som en möjlighet av minoriteten. Gensvaret från majoritetssamhället är dock fortfarande svagt och kunskapen om den romska minoriteten är begränsad. Studien framhåller betydelsen av ett interkulturellt förhållningssätt till bilden av Sverige, så att också de nationella minoriteternas perspektiv kan bli en del av denna bild. Ett sådant förhållningssätt kan också utgöra majoritetssamhällets möjlighet att närma sig minoriteten och öka sin kunskap och självkännedom.
Studien riktar sig särskilt till personer som är verksamma inom förskola, skola och lärarutbildning eller som arbetar med minoritetsfrågor och mänskliga rättigheter.
Pressklipp
"Själv är Rodell Olgaç ödmjuk i sin roll som forskare. Genom hela boken märks hur engagerad och kunnig hon är i sitt ämne. (...) mycket tankeväckande och lärorikt att läsa hennes avhandling. Genom att ta exemel från andra minoriteter och andra länder problematiserar Rodell Olgaç många invanda begrepp och får läsaren att genomskåda egna stereotyper. (...) Slutligen kan jag bara hoppas att myndigheter, politiker, skolledare, pedagoger, studeranden och föräldrar kommer studera den här avhandlingen - och låta sig påverkas till handling."
Gunilla Lundgren, É Romani Glinda nr 4/2006
"I ljuset av detta är Rodell Olgacs avhandling ett viktigt inslag i dagens svenska romaforkning och en tillgång och inspirationskälla för alla oss andra som delar hennes forknings- ochj kunskapsprocess."
Recension av Hans-Erik Hermansson och Thomas Winman i Invandrare och minoriteter, "i&m" nr 2/2007