Hur gestaltas barn i utvecklingssamtal? Hur ser den ”delade vårdnaden” mellan föräldrar och förskollärare ut? Vad ska ”korrigeras” när problem uppstår – barnet eller verksamheten? Utgångspunkten är den moderna barndomen med dess institutionalisering. Barndomen har blivit off entlig och därmed har även föräldraskapet blivit off entligt. Förskollärarna har alltmer fått ta över omvårdnaden om barnen i dagens samhälle, vilket lett till komplicerade gränsdragningar mellan föräldraskap och förskolläraruppgift.
Läs mer Genom intervjuer med förskollärare och föräldrar får vi ta del av föreställningar om barn, föräldraskap och förskolläraruppgift som kommer till uttryck i utvecklingssamtalen. Christina Gars inleder boken med granskning av texter från kritiska tidpunkter för förskolans etablering och utveckling. Författaren vill problematisera innehållet i utvecklingssamtal. Det blir tydligt att ett och samma barn kan gestaltas på mycket olika, näst intill motsägande sätt. Utvecklingssamtalen kan färgas av hopp eller problem – beroende på den blick som riktas mot barnet. Boken riktar sig till studenter, förskollärare och föräldrar och till alla som är intresserade av barn, föräldraskap och förskola. ”…mycket lättläst och skulle kunna fungera som en gemensam medvetandegörare i de fl esta förskolor. Boken är uppfriskande kritisk till svensk förskola. […] Boken kan fungera som diskussionsunderlag” - Monica Nylund i tidningen Förskolan nr 02/2007
Om författarna Christina Gars är fil dr och verksam som universitetslektor vid Lärarhögskolan i Stockholm.