Hur får man syn på det till synes självklara? I denna antologi fångas mötet mellan pedagogiken i Reggio Emilia och den svenska förskolepedagogiken – ett möte där professor Gunilla Dahlberg varit en drivande kraft.
Läs mer Att försöka förstå och inspireras av Reggio Emilias pedagogiska filosofi har synliggjort den svenska pedagogiska praktiken och föreställningsvärlden kring barn och pedagogik. Läsaren får följa med på en pedagogisk inspirationsresa, i vilken historik blandas med en aldrig sinande framtidstro och där ord som förundran och entusiasm blandas med demokrati, jämställdhet och kreativitet. Här möter vi ett resursrikt och nyfiket barn, ett barn med lust och kraft att lära. Pedagogens arbete blir att lyssna, låta sig förundras och inspireras av barnens frågor och bli en medforskare, men också att utmana barnens kunskapande processer. Flera av författarna använder sig av pedagogisk dokumentation som verktyg för att försöka förstå barns kunskapande. Personliga perspektiv blandas med konkreta erfarenheter i skilda pedagogiska rum och författarnas olika bakgrunder och intresse speglar den blandning av teori och praktik som har blivit ett signum för ”pedagogik i en föränderlig värld”. Det som förenar texterna är bland annat professor Gunilla Dahlbergs tankar kring teori och praktik – där teori ses som redskap för praktiker att konstruera förståelse för att kunna förändra praktiken.
Om författarna Författarna är forskare, doktorander och praktiserande pedagoger som flera deltagit i olika forskningsprojekt med inspiration från de kommunala förskolorna i Reggio Emilia.