Alla barn har rätt till psykisk hälsa och socialt och emotionellt välbefinnande. Det finns stor oro för att barns psykiska ohälsa ökar. När det gäller förskolebarn bör vi förstå att barn reagerar på social och emotionell ohälsa i sin omgivning och signalerar detta via förändrat beteende. I den här boken beskriver Margareta Öhman hur förskolan kan vara en hälsofrämjande arena som erbjuder alla barn lika rättigheter och möjligheter att utveckla de strategier som krävs för att möta och balansera utmaningar i livet. Med lagen om barnets rättigheter och läroplanen som grund, och med teoretisk förankring i hälsofrämjande teori och interpersonell neurobiologi, visar författaren hur pedagoger kan ställa sig till barnens förfogande i det pedagogiska känsloarbetet. För alla barn och i synnerhet de som på något sätt lever i utsatthet är en pedagogisk medvetenhet av detta slag avgörande för de kompensatoriska insatser som behöver göras för att ge barnen lika rätt och möjlighet att utvecklas. Boken ger exempel på hur pedagoger kan formulera en verksamhetsidé för likvärdig förskola som utgår från att värna barns psykiska hälsa. Verktyg som trygg anknytning, goda relationer samt etiska ställningstagande skapar goda förutsättningar för att göra detta möjligt.