Bergspredikan har en central plats i Ortodoxa Kyrkan. Bibeltexten har använts flitigt i flera liturgiska sammanhang, och de heliga fäderna återvänder ständigt till Herrens undervisning i den. För en ortodox kristen är Bergspredikan inget omöjligt ideal, utan en mall för gudomliggörelsen. Bergspredikan är ett personporträtt av Frälsaren själv, Herren Jesus Kristus. Genom att omvända sig till den himmelske Herren och följa hans gudomliga lag, såsom han förkunnar den särskilt konkret i Bergspredikan, blir den kristne själv himmelsk. Aposteln Paulus skriver att Kristus är den osynlige Gudens avbild (Kol 1:15), och att Gud kallat de troende att formas efter hans Sons bild (Rom 8:29). Genom samarbetet med Guds nåd kan vi komma att bära den himmelska människans bild (1 Kor 15:49). Detta samarbete äger rum i den troende människans dagliga omvändelse, hennes samarbete med Gud i tillit till honom. Likt den nye Mose förkunnar Kristus från berget den gudomliggörelsens lag som kan frälsa, Kristi andliga lag (Rom 8:2). Att läsa Bibeln med Ortodoxa Kyrkan innebär att lyssna till deras röst som blivit upplysta av den Helige Ande genom Kyrkans långa tradition. Genom dem, och genom den tillbedjan som framkommer i de liturgiska texterna, får läsaren del av gudomlig undervisning.