ISBN: 9789178445042
Utgiven: 2023-04-17
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Genre: Musik och dans
Från proggen, genom punken, syntarna till singer songwriters. Rock och blues på svenska. Folkmusiken och den klassiska repertoaren pågår under tiden. Här samsas genrerna i en och samma formgivares arbetsrum. Idéer, infall, erfarenheter landar i olika formspråk för olika uttryck för att det ska nå fram till olika musikaliska smaker.
Den svenska skivbranschen genom omslagen under 1970- 80- 90-talen och in i tvåtusentalet. Formgivaren Lasse Ermalm delar sina betraktelser om hur det sett ut och varför det såg ut som det gjorde. Artister ger sin syn på hur det gick till när somliga omslag blev som de blev.
Paradigmskiftet från analogt till digitalt fick påtagliga konsekvenser både för skivutgivningen och formgivningen. Hur förverkligade man overkliga bilder innan datorerna vidgade fantasins möjligheter att visualisera musik?
Musikjournalisterna Håkan Lahger och Lars Nylin skriver om den mobila konstutställningen som uppstod i skivaffärerna samt om det som genom tiderna egentligen varit det mest lönsamma för skivbolagen.
Du som själv köpte skivorna och du som blev indoktrinerad av föräldrarnas skivsamlingar, för dej fick en del omslag ikonstatus och många försvann spårlöst. Vad gjorde att somliga inte bleknade bort? Var det omslagsbilden eller var det musiken? Eller tvärt om, eller både och? Här finns LP-konvolutens stora påtagliga bildspråk, hittarna på singlar och EP, de mångsidiga CD-albumen och de maffiga boxarna att njuta av. Totalt mer än 300 skivomslag.
"En av de mest produktiva omslagsformgivarna genom tiderna. Bredden är enorm. Från progg till punk. Boken påminner om bortglömda storsäljare som fanns i många svenska hem." (Jan Gradvall, Dagens Industri)
"2500 omslag senare borde Ermalm få en hedersgrammis, för att som ingen annan ha grafiskt formgivit den svenska rocken." (Jörgen Holmstedt, Rock 'n' Roll Magazine)
"Otaliga omslag samlade i den gedigna boken där formgivarens underhållande berättelser från arbetslivet blandas med texter om omslag". (Håkan Steen, Aftonbladet Nöje).