Alla kan skriva. Visst är det så. Det är samtidigt lika självklart att en del texter engagerar mer än andra. Och att en text kan vara glasklar medan en annan är rörig och saknar struktur.
Din vardag på jobbet är full av möten med andra människor. En stor del av dem sker via det skrivna ordet, inte minst i de sociala medierna. Ibland behöver du också formulera dig övertygande i en rapport eller i en inbjudan till ett seminarium. Behovet att lära sig att kommunicera på rätt sätt bara ökar och det gäller mer än någonsin att skriva för att bli läst.
Boken ger dig grunderna i professionellt skrivande och är till för dig som skriver utan att vara utbildad författare eller journalist. Du lär dig bygga en text som blir tydlig och engagerande. Du lär dig att konkretisera och berätta istället för att bara informera torrt och tråkigt. Du lär dig övertygandets konst och att använda en text för att bygga relationer.
Du finner kapitel i boken om hur du utformar texter för sociala medier, för brev och trycksaker men också för tidningar och nyhetsbrev. Här finns rader av konkreta exempel och övningar med koppling till arbetslivet.