Detta är en bok om utmaningarna med att ge patienten en stark ställning i hälso- och sjukvården. Det är en bok som tar ett helhetsgrepp om hur hälso- och sjukvårdsreformer bedrivs, lagar implementeras och hälso- och sjukvård utvecklas. Utgångspunkten är patientlagen och den bristande implementeringen av densamma. Utmärkande är den sociolegala ambitionen att förstå hur hälso och sjukvården fungerar och kan utvecklas som en rättslig ordning på statlig nivå, huvudmannanivå, vårdgivarnivå och professionsnivå. Stor vikt läggs vid det reformarbete som bedrivs framför allt avseende god och nära vård, men även avseende kunskapsstyrning. Boken har ambitionen att bidra till att patientens rätt och ställning stärks i enlighet med patientlagen m.m. Arbetet utgår i detta avseende från två samspelande hypoteser: – Personcentrerad hälso- och sjukvård möjliggörs genom implementeringen av patientlagen. – Implementeringen av ”patientens rätt” enligt patientlagen (m.fl. lagar) förutsätter att man inom hälso- och sjukvården verkar för att hälso- och sjukvården ska vara personcentrerad. Den mer normativa delen av boken fokuserar på styrningen av hälso- och sjukvårdens kvalitet och hur personcentrerad vård kan möjliggöras inom ramen för denna.