ISBN 91-7988-103-3 Ett epokskifte Samverkan för framgång i bygg- och fastighetsbranschen.
Ett epokskifte Samverkan för framgång i bygg- och fastighetsbranschen är en debattbok skriven för bygg och fastighetsföretag och deras medarbetare samt universitetsstuderande. Boken ger en inblick i hur alla aktörer och intressenter i dessa branscher kommer att påverkas av det paradigmskifte som nu pågår.
Köparens marknad med ökande konkurrens, avreglering och minskade subventioner, extremt låga räntor som sätter fart på bostadsmarknaden, en god konjunktur som ändå inte skapar nya jobb och därmed ett minskande lokalbehov, snabba förändringar som kräver att vi måste utveckla vårt framtida byggande och fastighetsbestånd.
Vi bygger inte dyrare än utländska marknader, men svenskens höga skatter gör att vi har mindre att spendera på boende. Lokalhyresgäster vill spara på hyror och därför krävs yteffektivitet och lokaler med generalitet och flexibilitet. Om vi skall få en ökande marknad för bygg- och fastighetsbranschen måste det till ett förändrat arbetssätt, med ökad samverkan och fokus på tidiga skeden av projekt där man utnyttjar modern teknik med 3-4D CAD samt tar till vara all den erfarenhet som finns hos branschens aktörer från hyresgästen, byggherren, arkitekter och konsulter till entreprenörer och installatörer.
Byggherrens ansvar har ökat dramatiskt och för att våga dra igång nya projekt och lyckas måste alla aktörer bidra med sitt kunnande och erfarenheter. Vi måste våga arbeta i öppenhet och med förtroende alltid med målet att ge kunden bättre och mer lönsamma lösningar. Epokskiftet drivs av fyra förändringskrafter:
* Köparens marknad med ökad konkurrens i fastighetsmarknaden. Kräver lyhördhet mot slutkund med fokus på funktionskrav, stor flexibilitet samt möjlighet för kunden att kunna påverka.
* IT och CAD revolutionen där projektens systemlösning kan läggas fast i tidiga skeden. Inte som tidigare att man projekterar platsgjutet och sedan övergår till prefabricering. Det gäller att göra rätt från början.
* Partnerskap och samverkan blir ett måste med fokus på tidiga skeden, gemensamma mål med kundens bästa för ögonen samt en förändrad byggprocess.
* Affärsmannaskap för alla i bygg- och fastighetsprocessen som kräver ett ledarskap där man skapar affärer, har motiverade medarbetare, arbetar med ständiga förbättringar samt prioriterar kvalitet och miljö. Att hålla tider och kostnader blir ett baskrav för framtiden.
Har ni frågor eller vill diskutera ring eller maila författaren Gösta Fernström 0705 82 22 24 eller fernia@tele2.se.