Barn har olika förutsättningar i sin ryggsäck när de kommer
till förskolan. I den finns både frisk- och riskfaktorer.
Hur vi förstår dessa och kan arbeta både främjande och
förebyggande för att utjämna skillnader och öka likvärdigheten
i barns lärande och utveckling är en viktig del av
förskolans uppdrag.
I denna bok beskriver Petri Partanen hur vi kan förstå barns
tänkande och kunskapsutveckling inom olika områden, så som
tidig matematik- och språkutveckling. Vidare beskriver han hur
vi kan stötta utvecklingen av barns förmåga till självreglering,
uppmärksamhetsförmåga och uthållighet.
I boken kopplar Petri på ett lättbegripligt sätt ihop kognitions-,
hjärn- och undervisningsperspektiven. Han ger konkreta exempel
på hur vårt bemötande och förhållningssätt och vår samtals- och
samspelsmetodik kan främja barns lärande och utveckling.
Han knyter ihop detta med lekens och både den spontana och
planerade undervisningens roll i lärandet.