Innehållsförteckning Artiklar som ingår i denna avhandling Förord Abstract Čoahkkáigeassu Populärvetenskaplig sammanfattning
1. Inledning Syfte och frågeställningar Delstudier Avhandlingens upplägg
2. Tidigare forskning Utbildningsreformer och utbildningspolitik Utbildning för samer i Sápmi Utbildningsinnehåll för och om samer Utbildning och urfolks rättigheter och status Utbildning för samer i Sverige Från kyrklig till statlig styrning av samisk utbildning Olika motiv bakom skapandet av nomadskolan Nomadskolans innehåll och verksamhet fram till 1962 Nomad- och sameskola efter 1962 Undervisning i samiska Avhandlingens vetenskapliga bidrag
3. Bakgrund Effekter av moderna staters bildande Kyrklig inverkan på samers utbildning i Sverige Olika modeller för samers utbildning Statlig inverkan på samers utbildning under 1900-talet Svensk politik gällande samefrågor Nomadskolan ifrågasatt från sin start Förändrad politik gällande samefrågor Utbildning för samer – en mix av svensk skolpolitik och rennäringsfrågor Svensk skolpolitik Rennäringsfrågors inverkan på utbildning Nomadskolutredningen Utbildning för samer följer de svenska skolreformerna Utbildningsväsende för samer utreds igen Förändring i huvudmannaskap gav utrymme för samisk prägel
4. Teoretisk ansats Utbildningens syfte och målsättning Läroplansteori Utbildningsdomäner enligt Biesta Utbildning i relation till samhället Identifikation och föreställda gemenskaper Kultur och utbildning Samisk kultur och kulturarv Samiska kunskaper och kunskapssystem
5. Avgränsning, material och metod Avgränsningar Läroplanstexter och arkivmaterial Komparativ metod Tematisk analys Textanalys och analys av arkivmaterial Etiska överväganden
6. Avhandlingens delstudier Delstudie I – The Swedish Sámi boarding school reforms in the era of educational democratisation, 1956 to 1969 Delstudie II – Samiska fältstudier: Undervisningspraktiker och principer för kunskapsöverföring i nomadkunskapsämnets implementering ca 1950–1975 Delstudie III - Att öka samiskt inflytande och återaktualisera traditionella kunskaper – Sák 96 och den samiska utbildningsambitionen i relation till Lpo 94 Delstudie IV – Swedish School curricula and Sámi selfidentification. The syllabus from 1960s to 2011. Ansvarsfördelning i delstudier
7. Utbildning för samer: En sammanfattande diskussion Undersökningsperioden – samers utbildning och det allmänna skolväsendets demokratisering Skolreformer och nya läroplaner Reducering av kursplaner i undervisning för samer Utbildningsinnehåll för nomad- och sameskolan Renskötselkunskap övergår till samekultur Konkurrensen om naturresurser som ständigt aktuell Reducering av kunskaper skapar ett nytt kulturbegrepp Från renskötsellagstiftning till urfolksrätt Kursplanen i samiska språk bär det kulturella ansvaret Kollektivt identitetsskapande genom utbildningsdirektiv Avhandlingens bidrag i relation till tidigare forskning Utvärdering av de teoretiska utgångspunkternas bidrag till avhandlingen Slutord och framtida forskning
Summary
Referenser Umeå Studies in History and Education. A Book Series in Educational History, History Education, and Historical Culture Skrifter från Várdduo – Centrum för samisk forskning