Sven, Stella och Said har gått ut sexan och sommarlovet ska börja. De tre vännerna sitter på tåget på väg till Domhamra, men de har ingen aning om vad som väntar dem där. Och vem har skickat biljetterna? Är det kanske den mystiska Oden, som hjälpt dem i kampen mot Ursula Somn? Eller den grymma Ursula, som tagit makten över Flatworld, stulit kraft och energi från spelarna och förvandlat barnens vänner till deras avatarer. Tänk om Sven, Stella och Said hade vetat att de var på väg mot sitt livs äventyr vilket kommer att nå sin höjdpunkt i slaget vid Domhamra bruk. Är det här slutet för Flatworld?
Graven i Domhamra bruk är den femte och avslutande delen i serien om Flatworld - det hemliga mobilspelet som alla verkar älska när de får prova det.
Ett halsbrytande äventyr som kan komma att ändra synen på spel och verklighet. Böckerna handlar om en massa saker på samma gång: om vad som är kul, om företag som vill tjäna pengar på vår uppmärksamhet, om hur våra hjärnor fungerar, om vad våra kompisar håller på med.
Berättelserna om Flatworld är perfekta för alla spelälskande barn som kanske hellre spelar än läser, och de fungerar utmärkt som underlag vid diskussioner i klassrummet om hur den moderna tekniken och AI påverkar oss.
Nils Håkanson är författare, översättare och förläggare. Han har tidigare skrivit flera böcker för vuxna. Johan Leion är illustratör som förutom barnböcker även illustrerar skivor och merchendise för musikbranschen.
Sagt om Troll och människor: Trollen i boken blir en parallell till nättroll, och historien tar också upp polarisering, fake news, samt populistiska politiker med mörka agendor (utan att detta stör den unge läsaren). Nils Ahnland, BTJ
Sagt om Häxmästaren på Kvarneberg: Håkansons historia är spännande och fantasifull och med sitt innehåll borde boken kunna locka unga som i vanliga fall kanske hellre spelar än läser. Illustrationerna av Johan Leijon är snygga och välgjorda och kompletterar texten på ett förtjänstfullt sätt. Nils Ahnland, BTJ