Fler barn än någonsin är, tillsammans med sina föräldrar, beroende av kontinuerlig kontakt med barnsjukvården. Mötet med barn och föräldrar innebär en såväl professionell som existentiell utmaning för vårdpersonalen, och ställer stora krav på den kommunikativa förmågan. Trots det är kommunikation något som bara i begränsad utsträckning lärs ut på vårdutbildningar. Många känner sig osäkra och oförberedda på de utmaningar de ställs inför i arbetet, och frågor som kan uppstå är till exempel: - Hur hanterar vi starka känslor som kan uppstå i mötet med sjuka barn och deras familjer? - Vad är det som gör att det är svårare att få samarbetet att fungera med vissa familjer? - Hur hanterar vi samtal där vi måste ta hänsyn till både barns och föräldrars behov? - Hur hanterar vi barn som inte vill?
I Kommunikationsutmaningar i barnsjukvården och hur man övervinner dem får du fördjupade kunskaper i hur kommunikation och bemötande påverkar relationerna till barn och föräldrar. I boken lyfts olika teman, varvade med konkreta exempel från den kliniska vardagen. Bokens reflektioner ger dig bättre förståelse för varför det ibland kan vara så svårt för vården att nå fram, trots att alla vill väl. Med bas i psykologiska och pedagogiska metoder, beskrivs kommunikationsverktyg som, tillsammans med denna förståelse, ger dig möjlighet att förbättra både barns hälsa och din arbetsmiljö.