Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.