Leken är viktig och har alltid spelat en stor roll i förskolan. För att skapa bra förutsättningar för lek krävs tid, rum och kunskap.
Boken ger exempel på lekpedagogiskt arbetssätt och berättar om senare års forskning inom området. Här finner du också beskrivningar på hur förskolor organiserat miljöer, både inom- och utomhus, för att skapa utrymme och möjlighet för lek.
Boken vänder sig till dig som är förskollärare, lärare för yngre skolbarn eller studerar till lärare.
Innehåll:
Förord / Barbara Martin Korpi
Lek och lärande förr och nu / Karin Björkman
Vuxna styr barnens lek / Annika Claesdotter
Leken handlar om livet / Annika Claesdotter
Rum för lek / Karin Björkman
Rum för jämställd lek / Karin Björkman
Miljön har betydelse / Annika Claesdotter
Låt gården bli barnens scen / Annika Claesdotter
När leken fick tid / Karin Björkman
Barns lek är vuxnas ansvar / Annika Claesdotter
Temat inspirerar leken / Karin Björkman
Leken genomsyrar skolan / Karin Björkman
Kärlek och dispyter i sexåringens lek / Annika Claesdotter
Den onda leken / Annika Claesdotter
Litteraturförslag