Den tidiga nygotiken lånade motiv från den gotiska monumentalarkitekturens formförråd för att använda som ren dekoration till rumsinredningar, herresäten och villor. Avsikten var att skapa associationer och stämningar som speglade byggherrarnas dagdrömmar om en svunnen tid fylld av äventyr och spänning. I Sverige har stilen uppkallats efter kung Oskar I som var mycket förtjust i nygotik, vilket troligen berodde på att han fångats av göticismens idéer. Redan under kronprinstiden inredde Oskar ett götiskt rum på Stockholms slott, och under regeringstiden lät han uppföra lustslottet Oscarshall på Bygdøy i Oslo. Dessa fina exempel på nygotisk arkitektur och inredningskonst är två viktiga utgångspunkter i denna bok som också syftar till att spegla stilens utbredning i unionen Sverige-Norge. Många objekt har dock tyvärr försvunnit. I takt med att kraven på äkta material och medvetenhet om medeltida konstruktion ökade fick stilen kring sekelskiftet dåligt rykte. Lyckligtvis börjar emellertid synen på Oskar I-stilen förändras. Från att stilen i början av 1900-talet avfärdades som falsk och utan egentligt skönhetsvärde har idag förståelsen ökat, något som förhoppningsvis även denna bok kommer att bidra till.